Vad är ett bokslut?

Ett bokslut är en sammanställning av den löpande bokföringen under räkenskapsåret och detta måste upprättas av alla företag. Under bokslutsarbetet upprättar och analyserar vi balans- och resultaträkningen där den tillhörande dokumentationen kontrolleras och kompletteras. Slutligen görs bokslutstransaktioner som bland annat består av:

  • Periodisering av intäkter och kostnader

  • Skattemässiga justeringar

  • Avskrivningar utöver planenliga avskrivningar

  • Avsättningar till periodiseringsfonder

  • Bokföring av årets skatt och resultat

Hur ser bokslutsprocessen ut hos oss?

Vi avslutar räkenskapsåret med att upprätta ett bokslut. När bokslutet är klart träffas vi för en bokslutsgenomgång där vi går igenom bokslutet så att du som ägare förstår resultatet. Vid detta tillfälle reviderar vi också förutsättningarna för det nya räkenskapsåret och uppdaterar budgeten och olika prognoser.  För handels- och aktiebolag ska även en årsredovisning upprättas och i samarbete med dig skickar vi in det till Bolagsverket eller lämnar till revisor. När bokslutsarbetet är klart avslutar vi räkenskapsåret med att upprätta deklarationer för både företaget och dig som ägare.

Du kanske inte behöver en revisor?

Om ditt företag är under en viss storlek kan en auktoriserad redovisningskonsult kontrollera och godkänna din årsredovisning, istället för en revisor. Kan du välja bort revisorn har du därför möjlighet att spara en hel del pengar! De företag som innefattas är aktiebolag som inte överskrider fler än två av följande faktorer:

  • 3 anställda

  • 1,5 miljoner kronor i balansomslutning

  • 3 miljoner kronor i nettoomsättning

Kontakta oss så hjälper vi dig!